17 lut 2017

"Zwierzogród"






"Zwierzogród"


Tytuł oryginału: "Zootopia"
Rok: 2016
Gatunek: Animowany, komedia, przygodowy
Reżyseria: Byron Howard; Rich Moore
Scenariusz: Jared Bush; Phil Johnston





Tym razem przechodzimy do filmu animowanego i zanurzamy się w bajkowym świecie. 

Nieco o filmie:
Judy Hoops od dzieciństwa marzy aby zostać policjantką. Gdy w końcu jej się to udaje i wyjeżdża do ogromnego miasta, żeby zacząć pracę - okazuje się, że nie jest to takie, jak sobie wyobrażała. Wkrótce jednak nadarza się okazja, żeby królicza funkcjonariuszka wykazała się swoimi zdolnościami. Tak oto Judy przejmuje sprawę zaginięcia Emila Wydralskiego. W rozwikłaniu zagadki pomaga jej szczwany lis Nick Bajer, ale czy cała ta sprawa nie ma jakiegoś głębszego i mroczniejszego dna? 

Moja opinia:
"Zwierzogród, czyli jedna z genialniejszych, nowszych bajek Disneya. Sama fabuła jest niezwykle ciekawa, a co więcej porusza wiele wspaniałych wątków. 
Na początek spójrzmy na kwestie pracy w policji, a dokładniej tego, jak mała Judy Hoops była postrzegana. Malutki mizerny króliczek - nikt nie traktował jej poważnie, nawet gdy była dzieckiem. Ta animacja pokazuje, że nie ważne jacy jesteśmy, zawsze musimy podejmować ryzyko, walczyć o swoje marzenia i udowadniać przede wszystkim sobie, na co nas stać. Taki właśnie charakter ma nasza główna bohaterka. Determinacja powinna być jej drugim imieniem. Kolejną kwestią jest pokazanie różnic w społeczeństwie. Niby z jednej strony wszystkie zwierzęta żyją razem w zgodzie, ale wyjdzie tylko jeden drobny incydent i ludzie (a w tym przypadku raczej zwierzęta) potrafią podzielić się na grupki i wzajemnie dyskryminować. Jednak Judy i Nick, czyli królik i lis obalają wszystkie te stereotypy i pokazują, że można żyć razem, być przyjaciółmi pomimo znaczących różnic. Ta bajka to nie tylko kryminał dla dzieci, to coś więcej i warto zwracać uwagę na tak drobne rzeczy. Filmy animowane nie są tylko dla młodszej widowni, czasami starsi ludzie potrafią wyciągnąć z nich o wiele ważniejsze i głębsze wnioski. 
Cała fabuła jest dość ciekawa, a sam pomysł na stworzenie zwierzęcego społeczeństwa na wzór ludzkiego, ale zachowując jednak elementy futrzaków jest genialny. 
Każde zwierze jest idealnie i nieprzypadkowo dobrane do funkcji, którą pełni, a każdy detal szczegółowo przemyślany. To czyni tę ekranizację niesamowitą. 
Jak już wcześniej wspominałam - Judy jest wyjątkową postacią. Przemawia przez nią odwaga, dążenie do celu i determinacja, ale w projekcji widzimy także, że nawet tak "doskonałe" osoby mogą się czasem pogubić, mogą zwątpić i popełniać błędy, ale nigdy nie powinny zapominać, kim naprawdę są. Natomiast Nick jest bohaterem z ciężką przeszłością, który poddał się za młodu i obrał inną ścieżkę. Wszystko to jest winą właśnie problemów z dzieciństwa, z którymi nie potrafił się uporać. Jest lisem z wielkimi, niezrealizowanymi marzeniami, ale pomimo wszystko należy do postaci dobrych. Wystarczyło jedynie, żeby ktoś w niego uwierzył, a jego stosunek do rzeczywistości diametralnie się zmienił, a wiara w siebie powróciła. 
Jedną z ciekawszych postaci jest także pani Obłoczek, ale nie jestem pewna czy mówienie tutaj o niej nie będzie przypadkiem spoilerem dla tych, którzy jeszcze nie oglądali bajki, a chcieliby, więc jeśli ktoś jest zainteresowany moją opinią - napiszcie mi na przykład na asku, którego już podawałam bodajże w poście z Q&A. 
Lewin Grzywalski natomiast jest przykładem odpowiedzialnej osoby o wysokim stanowisku, na którą nagle zwala się nieszczęście i chce pomóc, ale nie wie dokładnie, jak to zrobić, aby nie siać paniki. Wiecie co mi się nie podoba w tym przypadku, w polskim tłumaczeniu? Lewin dosłownie ma lwie serce, co świetnie przedstawia nam angielska wersja i jego nazwisko "Lionheart", które znaczy właśnie "lwie serce". Każde imię i nazwisko jest dokładnie dopasowane do bohatera i ma szczególne znaczenie, a polska wersja nieco to moim zdaniem zepsuła, bo dzięki oryginalnym imionom i nazwiskom możemy lepiej zrozumieć daną postać. 
Jeśli chodzi o soundtrack to trzeba przyznać, że jest taki, jak cała ekranizacja, czyli genialny. Zwłaszcza piosenka "Nie bój się chcieć", którą w oryginale śpiewa Shakira ("Try Everything") ma ogromne znacznie dla całego filmu. Wydaje mi się, że właśnie ona tak napędza Judy do działania i daje jej motywację, w końcu nie bez powodu została umieszczona w animacji. Tutaj macie dwa linki do soundtracku, z tym że drugi zawiera też piosenki z wersji polskiej ⇒ Soundtrack 1 ENG - klikSoundtrack 2.
Chyba nie mam nic więcej do dodania. "Zwierzogród" jest zdecydowanie jedną z lepszych ekranizacji i naprawdę polecam ją każdemu. Nawet jeśli nie przepadasz za animowanymi filmami, myślę, że na tego jednak warto się skusić. 

Ja oglądałam na Zalukaj.pl już dość dawno temu, aktualnie nie miałam jak sprawdzić czy link wciąż działa, ale mam nadzieję, że tak, więc daję link do Zalukaj ↠ Klik!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo mocno dziękuję za każdy komentarz.
Jeśli zostawisz link do swojego bloga, możesz mieć pewność, że do niego zajrzę.
Koniecznie napisz, jeśli zaobserwował(a/e)ś mój blog.

Jestem otwarta na wszelkie sugestie. Jeśli uważasz, że coś powinnam zmienić - koniecznie mi to napisz, a na pewno wszystko dokładnie rozważę. Jeśli w moich tekstach pojawiają się jakieś błędy - również mnie o nich poinformuj.